2. ročník doktorandské filosofické konference

Sade, Nietzsche a jejich interpreti

Bc. Vojtěch Trnka
Katedra filozofie, FF UPOL


V průběhu první poloviny minulého století, obzvláště ve frankofonním prostředí, se objevilo hned několik autorů, kteří spatřovali ideovou podobnost mezi romanopisectvím markýze de Sada a filozofií Friedricha Nietzscheho. Úvahy spočívaly např. na příbuznosti chápání nadčlověka a sadistické suverenity, na podobnosti tezí v rámci jejich ateistické filozofie, kritice křesťanství a společenských hodnot. Například Klossowski zašel tak daleko, že motiv věčného návratu téhož spatřoval již v díle Sadově (Klossowski, 2004).

Tvrzení se pohybovala od ukazování na paralely v dílech obou autorů, přes čtení Sadova díla prizmatem Nietzscheho myšlení, jak je tomu u Klossowského (Klossowski, 2004). Podobné interpretace Sada s patrným Nietzscheovým vlivem uskutečnili také Bataille (Bataille, 2001) a Blanchot (Blanchot, 2008). Výjimečně se objevila i nařčení Nietzscheho z přímé inspirace Sadovým dílem (Paulhan, 1987). Přímé srovnání obou děl vypracovali Adorno s Horkheimerem (Adorno & Horkheimer, 2009).

Má prezentace se zaměřuje na tuto skupinu interpretů, jež spatřovali analogické filozofické motivy a témata mezi Sadem a Nietzschem. Probráno bude jejich čtení Sada a návaznosti s Nietzscheovým dílem. Pro Nietzscheho inspiraci Sadem neexistuje žádný historický ani textový důkaz, proto není mým cílem něco takového prokázat. Proto se prezentace soustředí čistě na práci těchto povětšinou francouzských interpretů. V prezentaci samozřejmě pracuji i s dílem Sadovým a Nietzscheovým, ale nepokouším se o vlastní srovnávací práci kvůli poměrně mohutnému korpusu obou autorů. Sadův i Nietzscheův vliv je velmi zřetelný v existencialismu, ale také směrech pozdějších. Ačkoli vztah mezi těmito dvěma literáty nelze prokázat, věřím, že jeho prozkoumání povede k lepšímu pochopení intelektuálního prostředí, v němž se s předpokladem této podobnosti operovalo. Nejen co se literárně-historického vývoje týče, ale také konceptuálních kategoriích s nimiž kontinentální autoři minulého století pracovali.


Klíčová slova: sade, nietzsche, interpretace, bataille, blanchot, klossowski, paulhan, adorno, horkheimer, kant.

Reference:

  • Adorno, T. & Horkheimer, M. (2009). Dialektika osvícenství. OIKOYMENH
  • Bataille, G. (2001). Erotismus. Herrmann a synové.
  • Blanchot, M. (2008). Lautréamont a Sade. Garamond
  • Klossowski, P. (2004). Sade můj bližní. Herrman a synové.
  • Paulhan, J. (1987). Marquis de Sade et sa complice. Editions Complexe.