2. ročník doktorandské filosofické konference

Quineovská vs. neo-quineovská metaontologie

Mgr. Michaela Dudová
Katedra filozofie, FF OU


Dominantní narativ dějin analytické filosofie připisuje Quineovi ve vlivné debatě ze 40.- 50. let 20. vítězství nad Carnapem, jež následně udělilo metafyzickému výzkumu legitimitu skrze naturalistický metodologický monismus a zachránilo jej před hrozbou verifikacionismu (Chalmers 2009, Putnam 2004). Základ tohoto metaontologického přístupu představuje teze, podle níž věda a ontologie existují na stejném kontinuu a není mezi nimi kvalitativní rozdíl. Metafyzik či metafyzička by proto při volbě mezi alternativními teoriemi měli brát v úvahu teoretické ctnosti, kterými jednotlivé modely oplývají.

Otázkou, kterou si pokládám ve svém výzkumu, je, do jaké míry a v čem se současná neo quineovská metaontologie1 odchyluje od původních myšlenek Quinea. V příspěvku se zaměřím primárně na spornou oblast naturalismu, ale načrtnu i další možné problémy (např. univocita existenčního kvantifikátoru či realismus o objektivní struktuře reality, se kterou by měla naše ontologie korespondovat). Pro Quinea představuje naturalismus přesvědčení, „že realitu je třeba odhalovat a popisovat v rámci vědy, a ne skrze nějakou první filosofii“ (1981, 21). Pokusím se ukázat, že naturalismus představoval ústřední část jeho metaontologie, kterou např. zastánci mereologického organicismu či nihilismu hlásící se ke quineovské metaontologii neoprávněně ignorují, když nevědecky předpokládají existenci nejjednodušších částic. Podle Quinea navíc objekty empirické zkušenosti (jako např. židle nebo kameny) představují v naší nejlepší teorii o světě stejný typ pozitů jako nepozorovatelné objekty a věda nezahrnuje jen přírodní disciplíny, ale i třeba sociologii nebo historii, v nichž existence každodenních objektů hraje důležitou explanační funkci.


Klíčová slova: Quine, metaontologie, naturalismus

Reference:

  • Egerton, K. (2016). Getting off the Inwagen: A Critique of Quinean Metaontology. Journal for the History of Analytical Philosophy 4(6).
  • Ladyman J., Ross D. (2007). Every Thing Must Go: Metaphysics Naturalized. Oxford University Press.
  • Quine, W. V. O. (1955). Posits and Reality. In: The Ways of Paradox and Other Essays (1960), Harvard University Press.
  • Quine, W. V. O. (1981). Theories and Things. Harvard University Press.
  • Van Inwagen, P. (1990). Material Beings. Cornell University Press.