2. ročník doktorandské filosofické konference

Piktorialismus a naturalistická fotografie v kontextu diskuse o uměleckém statusu fotografie ve 2. polovině 19. století

Mgr. Adéla Sommerová
Katedra filozofie, FF ZČU v Plzni


Předkládaný příspěvek se zabývá porovnáním vlivných fotografických směrů druhé poloviny a konce 19. století – piktorialismu a naturalistické fotografie a jejich teoretické reflexi v dílech představitelů obou přístupů – Henryho Peach Robinsona a Petera Henryho Emersona.

Fotografie byla od počátku svého vzniku kritiky považována za pouhý „záznam skutečnosti“ a nebyl jí přiznáván umělecký status. Piktorialismus tak vznikl v reakci na tyto kritické ohlasy a jeho stoupenci legitimitu umělecké fotografie obhajovali. Za vzor považovali výtvarné umění, jemuž by se fotografie měla přiblížit. Ve své tvorbě usilovali o připodobnění fotografie výtvarnému dílu (především malbě) a k tomuto účelu využívali různé techniky, jako např. tzv. kombinovaný tisk. Prací s touto technikou se proslavil Henry P. Robinson, fotograf, který je považován za zakladatele piktorialismu. Své myšlenky Robinson shrnuje ve své knize Pictorial Effect in Photography, jež bude v tomto příspěvku reflektována.

Ve druhé části příspěvku bude zaměřena pozornost na směr zvaný naturalistická fotografie, jenž vznikl v reakci na piktorialismus. Stoupenci naturalistické fotografie věřili, že fotografie může být akceptována jako umělecká forma, aniž by napodobovala výtvarné umění. Naopak by se od něj měla co nejvíce odlišovat, neboť dle jejich názoru může jako umění obstát sama o sobě i jako pouhý záznam skutečnosti. Tyto argumenty formuluje Peter H. Emerson, zakladatel naturalistické fotografie, ve své knize Naturalistic Photography for Students of Art.

Cílem předloženého příspěvku je srovnání obou protichůdných přístupů k fotografii ve druhé polovině 19. století a představení tvorby uvedených autorů v kontextu diskuse o legitimitě umělecké fotografie.


Klíčová slova: piktorialismus, Henry P. Robinson, naturalistická fotografie, Peter H. Emerson

Reference:

  • BUNNELL, P. C., 1992. Pictorial Photography, The Art of Pictorial Photography 1890-1925 [online]. Roč. 51, č. 2, s. 10 – 15. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/3774688
  • EMERSON, P. H., 1890. Naturalistic Photography for Students of the Art, London: Sampson Low, Martson, Searle & Rivington.
  • PALERMO, CH., 2007. The World in the Ground Glass: Transformation in P. H. Emerson‘s Photography. In: The Art Bulletin [online]. Roč. 89, č. 1, s. 130 – 147. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/25067304
  • ROBINSON, H. P., 1869. Pictorial Effect in Photography. Being Hints on Composition and Chiaroscuro for Photographers to Which is Added a Chapter on Combination Printing, London: Piper & Carter.