2. ročník doktorandské filosofické konference

Kosmos jako živý tvor: Kosmologicko-biologické analogie v raném stoicismu

Mgr. Lenka Ambrožová
Katedra filozofie, FF ZČU v Plzni


V kosmologických představách raných stoiků se opakovaně setkáváme s označením kosmu za živou, oduševnělou, racionální bytost. Tento fakt umožňuje přidat k fyzikalistickému popisu stoické kosmologie také biologizující pohled na ni. Cílem mého příspěvku je proto vyzdvihnout analogie mezi kosmem a živými tvory, které je možno nalézat v textech raných stoiků, a poukázat na význam těchto analogií pro stoickou filosofii obecně.

Kosmos je, zrovna tak jako všichni živočichové, ve stoickém myšlení složen z těla a duše (která je sice rovněž tělesná, avšak od těla odlišná a oddělitelná). Duši kosmu raní stoici spojovali s ohněm, a to buď s ohnivou sférou na periferii kosmu v případě Kleantha z Assu, nebo s pneumatem – substancí složenou z ohně a vzduchu v myšlení Chrýsippa ze Soloi. V této souvislosti je třeba poznamenat, že pneuma prostupuje celým kosmem a všemi jeho částmi – není tedy jen duší kosmu, nýbrž zároveň tvoří individuální duše všech živých bytostí, čímž tyto spojuje spolu navzájem i s kosmem jako celkem.

V dochovaných stoických kosmologických fragmentech je rovněž tematizována nejvyšší, řídící část duše (hegemonikon). V ní u racionálních bytostí, jimiž má vedle dospělých lidí být právě i kosmos, vyvstává rozum (logos). Stoici byli přesvědčeni o tom, že kosmos jakožto nejdokonalejší jsoucno musí být logem obdařen, a tento kosmický logos je zároveň zdrojem rozumu pro individuální racionální bytosti. Racionalita a s ní související účelnost kosmu měly velký význam mj. i pro stoickou etiku, a proto je jejich důkazům ve stoických textech věnována velká pozornost. Postup argumentace raných stoiků v tomto směru se ve svém příspěvku rovněž pokusím nastínit.


Klíčová slova: stoicismus, kosmologie, duše, logos

Reference:

  • Hahm, D. E. (1977) The Origins of Stoic Cosmology. Ohio State University Press.
  • Lloyd. G. (2007). Pneuma Between Body and Soul. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 13, 135-146.
  • Long, A. A. (1982). Soul and Body in Stoicism. Phronesis, 27(1), 34-57.
  • Powers, N. (2012). The Stoic Argument For the Rationality of the Cosmos. Oxford Studies in Ancient Philosophy, 43, 245–269.